2023. szeptember 22-én iskolánk az idén először rendezte meg az „Olvasás éjszakája” programot a felső tagozatos tanulók számára. Fő célunk az olvasás népszerűsítése, megszerettetése volt olyan formában, ahol a gyermekek személyisége játékosan fejlődhet úgy, hogy közben a közösség is pozitív irányba alakul. A program témája a 2023-ra kijelölt nyári olvasmányunk, az Időfutár – A körző titka volt.
A felkészülés már a nyári szünetben elkezdődött, hiszen a 5-8. osztályos tanulók és a felső tagozaton tanító osztályfőnökök és szaktanárok a nyár folyamán mind elolvasták a könyvet. Már a tanév kezdetén sok pozitív visszajelzés érkezett a regényről, több gyerek is lelkesen számolt be az olvasmányélményéről, és sokan jelezték, hogy a regény további részeinek olvasását is tervezik. A pedagógusaink is már augusztusban elkezdték a készülődést a programra, hiszen a regény alapján mindenki a szakjához illeszkedő feladatokat tervezett, készített elő.
A gondos munka és alapos tervezés meghozta gyümölcsét, hiszen egy nagyon jó hangulatú, játékos program bontakozott ki az este folyamán, ahol nagyszerűen érvényesült a közösség összetartó ereje, és a játszva tanulás hihetetlen energiákat mozgatott meg gyermekben, pedagógusban egyaránt.
A programra 17.30-ra érkeztek meg a felsős osztályok az iskolába, és 17.45-től már el is kezdődött egy 11 állomásból álló akadályverseny az iskola területén 5-6 fős kiscsoportokban. Minden páratlan számú állomásnál egy-egy szaktanár várta a gyerekeket a feladatokkal, a páros számúaknál pedig önállóan kellett QR-kódos feladatokat megoldani tableten. A regény feldolgozása így nagyon érdekes, izgalmas, változatos formában valósult meg, hiszen iskolánk pedagógusai a szakjuknak megfelelően színesítették, bővítették a tanulók ismereteit. Nacsáné Kopasz Katalin tanárnő a regényből kigyűjtött szóanyaggal várta a gyerekeket, amelyből rövid versikét faragtak. Lantosné Horváth Irén tanárnőnél az udvari sakkpályáján egy kódfejtős feladatban kellett olyan szavakat megtalálni, amelyekkel utána a regény főhősének, Hannának a nevében írtak Messenger üzenetet a múltból. Korom Norbert tanár úr izgalmas, „bőrönd nyitogató” digitális feladattal várta a versenyzőket, Balázsné Németh Emese tanárnő a regény főhősének az utazásaira kért útvonaltervet és egy kis útvonalas számítást. Lantos tanár úrnál a regényben megjelenő „sakkozó török” feltalálójának, vagyis Kempelen Farkasnak a találmányait lehetett összegyűjteni egy kis netes kutatás segítségével. Novákné Vízhányó Erzsébet tanárnő a regény egyik mozgáskorlátozott főszereplőjére, Zsófira hivatkozva egy kerekesszékes akadálypályával várta a tanulókat. Gadó Lóránt tanár úrnál a regényből megismert iskolai Varázsfuvola előadásra kellett plakátot tervezni, rajzolni, festeni. Ezt követően az első állomáson létrehozott versikéből állítottak „színpadra” a csapatok egy rövid előadást, amit ritmushangszerekkel is feldobhattak. A QR-kódos feladatokban a regénnyel kapcsolatos kérdésekre –helyszín, szereplők, cselekmény, nyelvezet – kellett válaszolni.
A feladatok megoldását még nappali fényviszonyok között kezdtük el, de az akadálypálya utolsó állomásaira már alaposan besötétedett. Szerencsére ez senkit sem zavart, hiszen a zseblámpák és reflektorok használatával még izgalmasabb kalanddá vált a közös játék. Az előadások bemutatását pedig már az iskolai tábortűz fénye is megvilágította, ahol később Czirokné Krizsán Zsuzsanna bírta rá az önfeledt éneklésre a teljes felső tagozatot. Ezt követte egy kis pótvacsora, a jól megérdemelt sonkás pizza.
A vacsora közben kiértékeltük a csapatok menetlevelét, így a vacsora után már következhetett is az eredményhirdetés. Az oklevelek mellett a versenyzők Vörösné Bondor Rózsa igazgatónőtől csokoládé jutalomban is részesültek a kitartó és lelkes munkáért.
A szabadtéri programot rókavadászat helyett „körzővadászattal” zártuk, amely az iskola udvarán elrejtett cukorkákból és körzőmotívumos cédulákból állt, utalva ezzel a regényben szereplő fő tárgyra, a körzőre.
23 óra körül elfoglaltuk a tornatermet, ahol előzőleg már berendezkedtünk az ottalvásra a tornamatracok és hálózsákok segítségével. A takarodó előtt még Csáki Klaudia tanítónő tartott egy lecsendesítő jógát, ami olyan jól sikerült, hogy a gyerekek viszonylag gyorsan el is aludtak.
Másnap reggel 6.30-kor zenés Zumbával zárult a program, 7 órakor mindenki egy kicsit fáradtan, de élményekkel gazdagon megrakodva indulhatott haza.
Iskolánkban ez volt az első „Olvasás éjszakája” program, amely elég sok tervezést, szervezést, felkészülést igényelt; de a gyerekek mosolygó arcát, lelkesedését látva a felső tagozatos tantestületünk úgy érzi, megérte a kitartó munka, hiszen sikeresen megvalósítottuk az előzetesen kitűzött célokat.
Lantosné Horváth Irén